קורס השגחת כשרות

למה צריך משגיח כשרות?

בעבר הרחוק קבעו חכמינו זכרונם לברכה כי "עד אחד נאמן באיסורין" , כלומר סתם אדם נאמן על כשרות האוכל בביתו גם אם יש לו מכך טובת הנאה. במהלך הדורות הופקעה נאמנותם של אנשים שאינם מוחזקים בכשרות עקב ממצאים שהראו שמצב הכשרות פרוץ. כך למשל מובא בגמרא שהלוקח פירות מעם הארץ עליו להפריש תרומות ומעשרות בעצמו .

כאשר מדובר בבית עסק הדבר מורכב עוד יותר שכן העובדים הרבים ופרטי ההלכות המורכבים מצריכים בקיאות וידע בנושא ועל כן גם אם ידוע שבעל העסק שומר תורה ומצוות יתכן ויפלו טעויות בהלכות לגביהן בעל העסק אינו מודע. מסיבה זו ראו צורך בהעמדת משגיח כשרות שלמד והתמקצע בפרטי הדינים ויוכל להיות נאמן על כשרות המזון הנמכר בעסק.

אם כך משגיח כשרות פותר את הבעיה של בעל עסק מזון שאינו נאמן (עם הארץ) או של בעל עסק נאמן שאינו בקיא בפרטי ההלכות. היתרון הנוסף במשגיח כשרות לפסח חיצוני הוא גם העובדה שהוא אינו מונע משיקולים כלכליים הנוגעים לעסק עצמו ואין לו אינטרס להגן על העסק במידה ויש בעיית כשרות.

תפקידו של המשגיח?

משגיחי הכשרות אמונים על כשרות המזון ונוכחותם במקום מאפשרת מתן תעודת כשרות למקום.

האחריות אותה הם נושאים גדולה מאוד שכן כל הסועדים במקום מסתמכים על עדותם כהוכחה לכשרות המזון אותו הם אוכלים. פעילותם נעשית בכפוף להוראות הרבנות הראשית ושל הגוף האחראי על הכשרות במקום- בד"צ\חתם סופר ועוד.

קורס משגיחי כשרות

הקורס מוצע במוסדות שונים, כולם מפוקחים תחת הרבנות הראשית. והקבלה אליו נעשית על ידי המלצה עדכנית של רב המכיר את התלמיד המבקש ללמוד בקורס. משך הקורס מספר חודשים עד חצי שנה ובו לומדים התלמידים את פרטי ההלכות. בחלק מהמקומות התלמידים עוברים גם הכשרה מעשית באופן מעשי בבתי עסק שונים ומבקרים במפעלי מזון ובתי שחיטה על מנת ליישם את הדברים בשטח ולצבור ניסיון.

רשימת הנושאים הנדרשים ללמידה על פי הרבנות הראשית:

הלכות טבילה והגעלת כלים

בישול גויים ופת עכו"ם

סימני עופות, דגים, בהמות טהורים

נפרשת חלה, עורלה, חדש ושביעית

תרומות ומעשרות

הלכות בשר וחלב

גבינות וחמאת גויים

מליחה

יין נסך

דיני תולעים וחרקים

הלכות שבת במטבח ובתעשייה

לאחר סיום הקורס, בחלק מהמקומות מגישים התלמידים עבודת גמר אך הדרישה הבסיסית הקיימת בכל המקומות היא לגשת למבחן הסמכה עיוני חיצוני מטעמה של הרבנות הראשית לישראל. תלמידים שעמדו בדרישות ועברו את מבחן ההסמכה (בציון העולה על 65) יקבלו תעודת הסמכה כמשגיחי כשרות מטעם הרבנות הראשית והכשרויות הנוספות במידה ועברו קורסים שהכשרויות המהודרות מכירות בהם. לאחר קבלת ההסמכה יוכלו לעבוד כמשגיחי כשרות במפעלי מזון או בתי עסק שונים. ישנם מוסדות לימוד המסייעים למשגיח הצעיר במציאת מקום עבודה המתאים עבורו.